Tenisz

A játék szervával kezdődik: hogy ki adogat és ki fogad, azt a bemelegítés megkezdése előtt pénzfeldobással döntik el. Ha valaki szerencsésnek bizonyul az érmével, akkor a következő lehetőségek közül választhat:

  • adogatni vagy fogadni akar az első játékban
  • megválaszthatja a térfelet, amelyikben kezdeni kívánja a mérkőzést
  • átadhatja az ellenfélnek a választás jogát.

A döntést követően maximum 5 percig melegíthetnek a játékosok, azután elkezdődik az összecsapás. A szerváló mindkét lábával az alapvonal mögött áll, centerjelzéstől jobbra. Ezután adogat: ez akkor jó, ha a labda a háló fölött a szerváló oldalához képest ellentétes, esetünkben bal oldali adogatóudvarban ér talajt, feltéve, ha az adogató jó oldalról adogatott, s nem követett el lábhibát. A kísérlet akkor is érvényes, ha a labda az adogatóudvar bármelyik vonalát érinti.

A leggyakoribb hiba a szervánál a lábhiba. A szerva érvénytelen, ha:

  • sétál vagy fut adagolás közben (csupán apró mozdulatok engedélyezettek)
  • bármelyik lábával átlépi az alapvonalat, mielőtt megüti a labdát
  • bármelyik lábával kilép az oldalvonal képzeletbeli meghosszabbításán túlra
  • bármelyik lábával a centerjel képzeletbeli meghosszabbításán túlra lép

Ha ezek a hibák bármelyikét elkövetjük, a bíró „lábhibát” fog kiáltani. és ugyanígy hibásnak ítéli a szervát, ha:

  • a labda nem a megfelelő udvarban landol
  • nem sikerül a feldobás után megütni a labdát
  • a labda egy állandó tartozékról pattan a szervaudvarba
  • a megütött labda érinti a játékost vagy partnerét (párosban) vagy bármit, amit visel az adogató, illetve a partnere

Amennyiben hibás a szerva, az adogató második esélyt kap, ha azonban a második szervát is elrontja az ellenfélnél a pont.

Asztali nézet